VarumärkesKOMMUNikationens nya utmaningar – en studie av Helsingborgs stads platsvarumärke i sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Flertalet forskare har konstaterat att en växande konkurrenssituation mellan kommuner leder till att det blir allt viktigare att skapa ett starkt platsvarumärke. Samtidigt blir det vanligare att svenska kommuner använder sociala medier som kommunikationskanal. Vår studie syftar till att undersöka och diskutera hur Helsingborgs stads arbete med platsvarumärket kommer till uttryck i deras användning av sociala medier. Detta som ett bidrag till en ökad förståelse för hur svenska kommuner arbetar med det idag och vad som kan utvecklas. För att besvara syftet har vi med hjälp av kvalitativ och kvantitativ innehållsanalys studerat tre olika sociala mediekonton som staden använder. Resultatet har sedan analyserats utifrån teorier om platsvarumärken och sociala medier. Analysen visar att Helsingborgs stad i relativt hög utsträckning använder sina sociala mediekonton till platsvarumärkesarbete genom att försöka skapa associationer till Helsingborg och helsingborgarna, men att mediernas fulla potential för dialog inte utnyttjas. Vår generella slutsats är att det finns en förståelse för hur man kan arbeta med att stärka platsens varumärke, men en viss okunskap kring de sociala mediernas möjligheter och för hur invånarna kan integreras i varumärkesarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)