Historieundervisning och identitetsutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Vi har, med syfte att ta reda på hur historieundervisning är kopplat till identitetsutveckling i skolan, gjort en kunskapsöversikt på nuvarande forskning inom ämnet. Genom att undersöka fältet identitetsutveckling och historieundervisning har vi identifierat två övergripande teman. Det första temat innefattar skillnaden mellan nationell och global historieundervisning, vilka leder till en utveckling av två skilda identiteter. Forskning har visat att en nationell inriktad historieundervisning bidrar till att eleverna känner en stark gemensam nationstillhörighet och förståelse för sina förfäder, men kan verka exkluderande mot minoritetsgrupper i samhället. En globalt inriktad historieundervisning bidrar snarare till en ökad interkulturell kompetens, men kan orsaka splittring för landets befolkning gällande etnisk tillhörighet och koppling till nationens förflutna. Det andra temat innefattar olika typer av faktorer som påverkar vilken inriktning undervisningen kan ta. Några faktorer som forskning visar kan påverka undervisningen är lärarens, elevens och statens ideologi och elevernas kulturella tillhörighet. Slutligen har vi konstaterat att historieundervisning har effekt på elevers identitetsutveckling och därför måste vi som lärare vara medvetna om hur olika inriktningar och faktorer påverkar eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)