"Gamla orättvisor har onekligen satt sin prägel på vår tid." : En postkolonial studie av läromedel i samhällskunskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Sandor Henriksson Andersson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta arbete syftar till att undersöka om det finns kolonialistiska uttryck i svenska läromedel i samhällskunskap för gymnasiet. Läromedel kan betraktas som en standardisering av kunskaper, något som legitimerar dem som intressanta studieobjekt. Kolonialismen grundade sig till stor del på rasistiskt präglade idéer om skillnader mellan människor, med andra ord kunskaper som är oförenliga med det svenska idealet om en skola för alla. Sex (6) stycken läromedel för gymnasiet, utgivna mellan 1970 och 2011, analyserades med hjälp av de operationella indikatorerna försummande av det icke-europeiska och dikotoma stereotyper. Resultaten visar att öppet rasistiska uttryck är frånvarande och istället konsekvent kritiseras och att de före detta kolonier som ofta brukar kallas u-länder porträtteras på ett mer nyanserat sätt än väntat. Samtidigt finns en tendens att beskriva u-länder på ett sätt som riskerar att cementera dels en eurocentrisk världsbild men också kolonialistiskt rotade idéer om västvärldens överlägsenhet. Detta visar tydligt på lärarens viktiga roll för att problematisera och nyansera det meningserbjudande som ges av läromedel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)