Den värdebaserade vårdens upplevelse

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur införandet av managementkonceptet värdebaserad vård upplevs av vårdgivare respektive patienter. Vi vill även undersöka hur arbetet med värdebaserad vård påverkar kvaliteten av vården. I samband med detta vill vi dessutom studera vad införandet av kundbegreppet har haft för konsekvenser för vårdgivare och vårdtagare. Vi har genomfört en kvalitativ forskningsmetod och genom semistrukturerade intervjuer och genomgång av tidigare forskning, har vi kunnat besvara studiens frågeställningar och uppnått dess syfte. Respondenterna av intervjuerna bestod av fem vårdgivare (läkare) och fyra vårdtagare (patienter). Dessa intervjuer utgör, i kombination med tidigare forskning, datainsamlingen. Vårdgivare drabbas och begränsas dagligen i hur de vårdar sina patienter.  Resultatet visar även att implementeringen av värdebaserad vård är problematisk då konceptet är välbekant, men kan inte alltid tillämpas i praktiken. Både vårdgivare och vårdtagare talar om bristen i värde och kvaliteten av vård, till följd av bland annat personal- och platsbristen som råder. Dessutom har det kunnat slås fast att politiken har en avgörande roll i hur sjukvården styrs, och att politikerna har ett inflytande på sjukvården, utifrån inkorrekta ändamål, det vill säga med ekonomi och siffror i centrum. Slutligen har det likaså påvisats att kundbegreppet inom sjukvården inte nödvändigtvis har påverkat vårdgivarnas synsätt på patienter, däremot har det haft en inverkan på styrsättet. Detta i form av att sjukvården mer likt styrs som en affär i syfte att behålla sina kunder, snarare än en plats för vård av sjuka. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)