Matematikångest hos elever och lärarstudenter : En litteraturstudie om förekomsten av ångestkänslor relaterade till matematik hos elever i grundskolan samt hos lärarstudenter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att införskaffa kunskap om förekomsten av math anxiety, ångestkänslor i förhållande till matematik, samt om det kan förebyggas. Fokus för studien har varit elever i grundskolans tidigare år samt lärarstudenter. För att undersöka detta har en litteraturstudie med systematisk metod genomförts, med syfte att ta reda på vad aktuell forskning säger om det utvalda området. Resultaten visar att ett flertal faktorer spelar in vad gäller lärarstudenters förhållande till matematikämnet, bland annat händelser i den egna skolgången och förhållandet till lärarna. Ångestkänslor relaterade till matematik hos lärarstudenterna kan förbyggas genom kurser i matematisk metod, arbete med laborativt material, feedback från lärare och goda lärarförebilder. Hos elever i grundskolan påverkas nivåerna av math anxiety till stor del av elevernas självbild, där lägre nivåer av math anxiety rapporterats hos elever med större självförtroende. Hos eleverna är arbetsminnet relaterat till math anxiety, och de elever som använder mer avancerade strategier och nyttjar mer arbetsminne i problemlösning drabbas i större utsträckning än andra elever. Även föräldrarnas attityd och tillgången till matematik i hemmet är faktorer som påverkar elevers math anxiety. Nivåerna av math anxiety hos grundskoleelever kan sänkas vid interaktiva inslag i problemlösningen, då eleverna får interagera med fysiska objekt relaterade till uppgifterna

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)