Att expandera till nya marknader : En studie om högteknologiska SME:s inträdesstrategier för att lyckas internationellt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Denna studie handlar om hur svenska högteknologiska små och medelstora företag (SME:s) arbetar med internationalisering och syftet med studien är att besvara följande forskningsfråga: Hur arbetar svenska högteknologiska SME:s för att nå nya geografiska marknader och framgångsrikt göra inträde på dessa? Valet av inträdesstrategi kan vara avgörande för SME:s som behöver internationalisera sin verksamhet för att växa och valet av strategi för att nå nya geografiska marknader kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande på den nya marknaden. Studien fokuserar på svenska högteknologiska SME:s, hur deras internationaliseringsstrategier sett ut samt utvärderingen av dessa. Just kombinationen av dessa faktorer är något som tidigare forskning inte behandlat i särskilt stor utsträckning. Studien baseras på data som samlats in från intervjuer med VD:ar från sex olika företag. Resultatet av studien visar på att svenska högteknologiska SME:s är proaktiva i sitt arbetssätt och söker möjligheter globalt. Inträdesstrategierna varierar beroende på kontext men en gemensam nämnare är att företagen använt externa samarbeten för att förvärva viktiga resurser för marknadsinträdet på många av de aktuella marknaderna. Författarna lägger också ett fokus på tillgången till resurser och förvärvet av nya resurser för företagen. Något som visar sig vara centralt för företagen är resurser som marknadskännedom, humankapital och kontaktnät. Slutligen ger studien konkreta praktiska förslag på hur svenska högteknologiska SME:s kan arbeta med internationalisering genom försäljningskanaler, marknadsaktiviteter, val av inträdesstrategi och utvärdering av inträde. Förslag ges också för hur företagen kan gå till väga för att förvärva och förvalta viktiga resurser som krävs för att lyckas med internationaliseringen. Förhoppningen är att studien ska öka intresset för högteknologiska företag och att deras arbete ska uppmärksammas i högre grad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)