Hållbarhetsredovisningens betydelse för ett företags legitimitet : en fallstudie av Swedbank

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Ökad medvetenhet om människans påverkan på hållbarhet har medfört att det ställs allt högre krav på att företag ska arbeta mot hållbar utveckling. Eftersom frågor om hållbarhet påverkar företagens ställning i samhället är det viktigt att företagen integrerar hållbarhet i verksamheten. Företag kan vidta åtgärder för att minimera verksamhetens påverkan på hållbarhet. I denna studie har författarna valt att fokusera på fallstudieföretagets hållbarhetsarbete genom att undersöka deras hållbarhetsredovisning. En hållbarhetsredovisning är ett sätt för företaget att redovisa direkt och indirekt påverkan på hållbarhet till intressenterna. Författarna har valt att fokusera på hållbarhetsredovisning då tidigare forskning fastställer att hållbarhetsredovisning blir allt mer aktuellt för företag att göra. Från och med första juli 2016 inträder ett lagförslag i Sverige om att större företag med en nettoomsättning över 350 miljoner kronor är skyldig att hållbarhetsredovisa. För att skapa ökad förståelse om hur hållbarhet tillämpas i praktiken har författarna valt att göra en fallstudie på företaget Swedbank. Swedbank är en av Sveriges största banker. Banken har i skrivande stund över sju miljoner privatkunder och över en halv miljon företagskunder. Fallstudieföretagets direkta påverkan på hållbarhet uppstår av deras kontorsverksamhet. Därtill har fallstudieföretaget en indirekt påverkan på hållbarhet främst genom deras kreditgivning. Indirekt påverkan har över tid fått mer uppmärksamhet i fallstudieföretagets hållbarhetsarbete. Syftet med studien är att beskriva hållbarhetsarbetsredovisningens betydelse för fallstudieföretagets legitimitet. För att bemöta syftet har författarna genomfört en fallstudie. Empiriskt material samlades in med information från primär- och sekundärkällor. Tre stycken semistrukturerade intervjuer genomfördes med miljö och hållbarhetschef, hållbarhetsspecialist med ansvar för hållbarhetsredovisning samt en företagsrådgivare. Urvalet av respondenter baseras på befattning samt verksamhetsområde. Vidare ligger fallstudieföretagets års och hållbarhetsredovisning till grund för det empiriska materialet. Tidigare forskning på området finns tillgänglig men har inte legat till grund för några slutsatser eftersom författarna har för avsikt att skapa en uppdaterad bild av verkligheten. För att besvara frågeställningarna används ett teoretiskt ramverk bestående av Triple bottom Line, Carrols pyramid, Legitimitetsteorin och Intressentteorin. Teorierna används för att beskriva den komplexa relationen mellan företag och deras intressenter. Insamlad empiri visar att fallstudieföretaget, sedan en längre tid tillbaka, bedriver ett omfattande hållbarhetsarbete inom organisationen. Fallstudieföretagets hållbarhetsarbete är en förutsättning för att uppnå en grundläggande legitimitet bland intressenterna. Fallstudieföretaget upprättar hållbarhetsredovisningen utifrån Global Reporting Iniatives (GRI) principer. Genom analys och diskussion av insamlad empiri och tidigare forskning fastställer författarna att hållbarhetsredovisningen inte förbättrar legitimiteten hos fallstudieföretaget. Legitimiteten ökar inte eftersom intressenterna redan förväntar sig att banken ska bedriva en hållbar verksamhet. Fallstudieföretaget hållbarhetredovisar årligen eftersom hållbarhet är en integrerad del av företagets verksamhet och ligger till grund för bankens affärsbeslut. Hållbarhetsredovisningen bemöter intressenternas förväntningar och säkerhetsställer därmed legitimiteten bland intressenterna eftersom de upplever att banken tar sitt ansvar för hållbar utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)