Att hoppa med teknik : Automation av hästhinder

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola

Sammanfattning:   Användningen av Internet of Things inom sport är svår att hitta forskning om, inte minst i samband med ridsport. Kandidatarbetet forskar kring problemen vid användning av Internet of Things och hur man implementerar system på bästa sätt. Jag utvecklar en prototyp vars syfte är att underlätta hästhoppning genom att automatisera hästhinder då deltagande observation avslöjade problemen ryttare möter vid hoppträning. Vid varje rivning tvingas ryttaren hoppa ner från hästen och resa bommen, någonting som ödslar tid och energi, men inte minst påverkar hästens rygg. Med hjälp av Internet of Things, context mapping, deltagande observation och design utvecklade jag en produkt som underlättar och effektiviserar hoppträning och tävling. Tillsammans med ryttarna i stallet och i diskussioner har vi fokuserat på att designen är säkerhetsanpassad och att produkten fokuserar på det ryttarna själv anser är viktigt. Med teknikerna raspberry pi, stegmotordrivare och en stegmotor kan ryttaren styra hästhindret direkt från hästryggen och därmed underlätta träningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)