“Att titta fotboll på tv är det värsta jag vet” : - En etnografisk studie om den ökande medialiseringen inom fotbollen
Sammanfattning: I den här uppsatsen har vi undersökt fotbollsfansens egna upplevelser under den ökade medialiseringen, som är en process som påskyndats under den pågående pandemin. Vi har genom etnografiska metoder, där halvstrukturerade livsvärldsintervjuer och etnografiska observationer har varit centrala, försökt uppbringa kunskap kring hur individens egna upplevelser och engagemang förändrats under en tid av ökad medialisering. Genom att applicera Schulz (2004) fyra aspekter av medialisering på vårt material kunde vi se att fankulturen inom fotbollen faktiskt har förändrats som en följd av medialiseringen och pandemin. Denna förändring innebär att nya former av fankulturer har kunnat växa fram och förändrat fansens upplevelser av fotbollen och deras möjligheter till engagemang. Vi kunde se att förändringen som medialiseringen har medfört tagit olika uttryck beroende på om man var ett fan av ett lokalt eller internationellt lag. För majoriteten av de lokala fansen har de tomma läktarna inneburit ett minskat intresse för sitt egna lag men ett ökat intresse för fotbollen i stort, där de stora internationella ligorna och lagen fått den mesta uppmärksamheten. För de internationella fansen har den ökade medialisering inneburit ett ökat medialt intresse för andra internationella lag och spelare utöver sina egna. Vi kunde även se ett utbyte av de känslor man traditionellt förknippar med fotbollsfans som en följd av att intresset förändrats.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)