"Man måste ju röka crack för att det ska funka" : En uppsats om musikvideor, ungdomar och påverkan

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Dagens ungdomar lever i en ständig interaktion med allehanda medier. De är en viktig målgrupp för medier och utsätts dagligen för budskap som förmedlas via denna källa. Har medier någon påverkan på hur ungdomar uppfattar världen av idag? Tillhandahåller de normbildande värderingar om hur kvinnor och män ska vara? Och i så fall, hur ser ungdomar på detta? Denna uppsats behandlar ovanstående frågor utifrån ett genusperspektiv. Elva gymnasie-ungdomar gavs möjlighet att genom två fokusgrupper uttrycka sina åsikter och uppfattningar om medier och dess budskap. Dessa ungdomar befinner sig mitt i processen i skapandet av en egen identitet, varpå de utgör en intressant grupp att undersöka. Uppsatsen har sin utgångspunkt i två musikvideos, en mediegenre som ungdomar är väl förtrogna med. De ungdomar som deltog i projektet gick samtliga första året på det Samhällsvetenskapliga programmet med journalistinriktning. De var alla väl inskolade medieanvändare, dels på grund av sin utbildning men även utifrån ett personligt intresse. Detta intresse genomsyrande fokusgruppsdiskussionerna i stort. Utifrån den undersökning som genomfördes, går det att konstatera att medier har en relativt stor påverkan på de tillfrågade ungdomarna. De stereotyper som förmedlas via medier gav upphov till diskussion, ungdomarna menade att framställningen av kvinnor och män var något som påverkade dem men även något de hade svårt att förlika sig med. "Superkvinnan" sågs som en utopi vars existens ej går att finna i verkligheten. Undersökningen visade även att medier besitter ett visst inflytande vad gäller skapandet av den egna identiteten. Hur detta tar sig uttryck varierar dock från person till person.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)