Skolmåltider på sociala medier?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Skollunchen kan var en av de viktigaste måltider för en elev, dock är det flera som väljer att inte äta i skolrestaurangen på grund av olika anledningar. Tidigare studier påpekar att eleven vill kunna påverka och vara delaktiga i måltidsskapandet men att de får ingen möjlighet till att delta. Problemet är att elever och måltidspersonal har en svag kommunikation mellan varandra och att det behövs etableras kanaler där de kan mötas. Syftet med studien är att studera gymnasieelevers inställning till skolmaten och utforska om sociala medier kan användas för att kommunicera skolmåltiden och få den mer integrerad i gymnasieskolan. Studien utgår från ett elevperspektiv. En enkätstudie genomfördes med 129 gymnasieelever från olika gymnasieskolor i Sverige. Studien innefattar även en kvantiativ innehållsanalys av tre olika gymnasieskolor i Sverige och deras aktivitet kring skolmåltiden på sociala medier. Innehållsanalysen visar att gymnasieskolornas aktivitet kring skolmåltiden på sociala medier är nästintill obefintlig idag. Studien visar att eleverna vill vara delaktiga och kunna påverka skolmåltiden, de förespråkar Instagram som det verktyget för att uppnå detta ändamålet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)