Elevassistentens roll och samarbete med specialpedagogen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

Sammanfattning: Sammanfattning/Abstract Nilsson, Lotta och Westerberg, Maria (2022). Elevassistentens roll och samarbete med specialpedagogen. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.   Förväntat kunskapsbidrag Elevassistentens roll och samarbete med specialpedagogen är ett område av stor betydelse för elever i särskilda behov. Det saknas idag kunskap inom svensk forskning om vilka förutsättningarna är för ett effektivt och väl fungerande samarbete. Vi förväntar oss att kunna bidra med kunskap till både lärare, specialpedagoger och rektorer om hur specialpedagogen med sin kompetens kan ge stöd till elevassistenterna för att ge dem förutsättningar att kunna genomföra sitt arbete.   Syfte och frågeställningar Syftet är att ge kunskap om hur elevassistenten i samarbete med specialpedagogen kan förbättra förutsättningarna för elever i behov av särskilt stöd samt undersöka elevassistentens utvecklingsbehov.   Vilka förutsättningar framstår i intervjuer med några elevassistenter som betydelsefulla för yrkesutövningen? Vilka utvecklingsvägar för samarbete mellan specialpedagoger och elevassistenter framkommer i intervjuer med några specialpedagoger? Teori Examensarbetet utgår från Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori och ett relationellt perspektiv. Detta innebär att uppfattningar, miljön och händelser i de olika systemen påverkar elevassistenternas roll och inkludering samt deras möjligheter till samverkan med specialpedagogerna. Metod I föreliggande studie har vi valt att göra en kvalitativ studie inspirerad av fenomenologi. Enligt Bryman (2018) fokuserar en kvalitativ metod på individen och hur denne upplever och ser på sin verklighet. Vi har valt att göra semistrukturerade intervjuer med både elevassistenter och specialpedagoger. Vi analyserade resultatet med en induktiv tematisk analys. Resultat Resultatet visar att elevassistenten har en bred och ansvarsfull roll som balanserar arbete som akademiskt och socialt stöd till elever i behov av särskilt stöd. Resultatet visar även att elevassistenter har ett samarbete med specialpedagogen, som har rollen som stödjare och handledare. De delar även bilden att behovet av en gemensam kommunikation skulle behöva struktureras och ökas. Elevassistenter arbetar tillsammans med specialpedagoger med inkluderingspraxis vilket är av stor vikt för elevens framtida roll som en samhällsmedborgare vid fortsatt behov av särskilt stöd. Den nya kunskap som författarna genom detta arbete tagit fram bidrar till en bättre förståelse av elevassistentens roll och samarbete med specialpedagogen. Resultatet av studien kan förtydliga yrkesrollen för elevassistenter i samarbete med specialpedagogen. Specialpedagogiska implikationer Specialpedagogens samverkan med rektor i ledningsgrupp är betydelsefull då specialpedagogen har möjlighet att belysa vikten av strukturerad handledning. Gemensam mötestid mellan lärare, elevassistenter och specialpedagoger ger bättre förutsättningar för samarbete och kommunikation. Handledningen främjar inkludering av elever i behov av stöd, kunskapsinhämtningen hos alla elever och ger specialpedagogisk kunskap till både lärare och elevassistenter.  Nyckelord Elevassistenter, handledning, inkludering, kompetensutveckling, specialpedagogiska insatser

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)