Bemötande av barn på röntgen

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Röntgen kan vara väldigt skrämmande för barn. Det är en skrämmande miljö som oftast är kall, mörk och många stora maskiner som bullrar och låter otäckt samt många nya människor och intryck att ta in. Röntgensjuksköterskans uppgift vid undersökningen är att bemöta barnet så att barnet känner sig tryggt och att stråldosen till barnet blir så låg som möjligt. Att möta barn på röntgen är annorlunda än att möta vuxna och det kräver mycket av röntgensjuksköterskan. Barn är också väldigt olika i sin utveckling och det är viktigt att röntgensjuksköterskan känner till det och bemöter barnet på barnets nivå. Syftet med den här uppsatsen var att ta reda på hur man bemöter barn på en röntgenavdelning och vad röntgensjuksköterskan kan göra för att skapa en trygg och säker undersökning för barnet. Metoden som har använts till den här uppsatsen är en litteraturöversikt gjord efter Fribergs modell. Tio artiklar har granskats och sammanställts. I resultatet kommer det fram fyra teman som är barns rädsla, bemötande, delaktighet och lekterapi. Resultatet visar att barn kan uppleva mycket rädsla vid röntgenundersökningar och det är röntgensjuksköterskans uppgift att bemöta denna rädsla och uppmuntra barnen till att genomföra undersökningen och skapa trygghet. Att möta ett barn vid en röntgenundersökning kan vara en riktig utmaning och det kräver mycket av röntgensjuksköterskan. Hon ska helst ha kunskap om barnet och dess utveckling för att kunna bemöta barnet på rätt sätt. Men röntgensjuksköterskan får inte den kunskapen i sin utbildning i dagsläget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)