Marknadsföring inom outdoorbranschen & hur den påverkar vår förmåga att uppfylla hållbarhetsmålen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för ekoteknik och hållbart byggande

Författare: Magnus Sellberg; [2016]

Nyckelord: Konsumtion; miljö; marknadsföring; rekyleffekt;

Sammanfattning: Vårt sätt att producera och konsumera produkter idag är en starkt bidragande orsak till alla de miljöproblem som världen upplever. Outdoorbranschen är inget undantag, detta trots att det är en bransch som är direkt eller indirekt beroende av naturen och vad den har att erbjuda. Det kan upplevas som motsägelsefullt att företag som är beroende av naturen för att deras produkter skall ha en funktion och kunna användas av företagens kunder samtidigt är en bidragande orsak till att dessa möjligheter försämras. Den här rapporten har analyserat olika outdoor företags reklam i magasinet Turist. Här går 105 av 107 möjliga annonser direkt emot de fyra systemvillkor som enligt Det Naturliga Steget är direkt avgörande för att vi skall kunna uppnå ett hållbart samhälle och de hållbarhetsmål som har tagits fram både nationellt och internationellt. Annonserna presenterar produkter vars material och produktionssätt helt följer ett linjärt affärssystem. Tittar man på samma annonser ur ett marknadsföringsperspektiv så är nästan hälften av all annonsering (50st) prisinriktad och saknar i stor utsträckning produktinformation eller förklarande text och måste då anses rikta sig mot redan befintliga kunder. Att sälja produkter till dessa kunder, och när dessutom många av annonserna visar på prissänkningar och storpacksförsäljning, motverkar vår förmåga ytterligare att uppnå hållbarhetsmålen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)