Konceptstudie av lastbärande kompositgolv för stadsbuss

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Författare: Axel Lundkvist; Zlatan Ramic; Tamas Vass; Erik Piscator; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Trenden i fordonsindustrin mot mer bränsleeffektiva fordon kräver att alla komponenter är så lätta som möjligt samtidigt som de möter andra krav som styvhet och hanterbara kostnader. Studiens syfte var att undersöka möjligheten att ersätta mellanchassit i en lågentrébuss från Scania. Mellanchassit som skulle ersättas består av en stålstruktur samt ett innergolv, med syfte att ta upp de laster bussen utsätts för. Detta skulle göras med en sandwichstruktur i komposit, med det huvudsakliga målet att minska vikten med minst 40% och antalet delar med minst 50%. Ersättningsstrukturen krävdes innehava samma styvhets och hållfasthetskrav som dagens struktur uppfyller. Detta åstadkoms genom att två koncept designades, koncept 1 och koncept 2, genom en iterativ FE-analys i ANSYS. Två prototyper byggdes och testades för verkliga laster. Studiens resultat visade att det var möjligt att möte målen för både vikt- och komponentreducering. Koncept 1 och koncept 2 uppnådde en viktminskning på 62% respektive 68% och antalet komponenter reducerades markant. Vidarearbete skulle vara att undersöka infästningarna mellan den nya strukturen och den resterande bussen, modal- och utmattningsanalys, implementering i produktion och ekonomiska aspekter för att nämna några.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)