”Hästböcker till killarna och fotboll eller ishockey till tjejerna” - Om hur pedagoger formulerar sig kring arbetet med litteratur ur ett genusperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SyfteVårt syfte med denna uppsats är att genom kvalitativa intervjuer med nio lärare undersöka hur genusmedvetna deär i arbetet med skönlitteratur i den pedagogiska verksamheten. Vi vill granska vilka kriterier lärarna utgår ifrånnär de väljer litteratur i undervisningen, hur litteraturen läses och bearbetas och hur lärarna själva reflekterar översitt arbete i dessa avseenden. Allt detta undersöks i relation till deras uppdrag att motverka traditionellakönsmönster och förebygga fördomar om manligt och kvinnligt.HuvudfrågaHur formulerar sig lärarna kring sitt eget arbete med skönlitteratur i relation till skolans uppdrag att motverkatraditionella könsmönster och fördomar om manligt och kvinnligt?Metod och materialI denna uppsats har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer, dels för att vårt huvudsakliga mål har varitatt granska hur pedagoger formulerar sig kring arbetet med skönlitteratur, men dels också för att undersökaskillnaden mellan pedagoger i hur ofta och avsiktligt de använder sig av genusdiskussionen i undervisningen. Denio pedagoger vi har intervjuat är verksamma i olika årskurser från lågstadiet upp till gymnasiet.ResultatDe slutsatser vi kan dra utifrån vår undersökning är att alla lärare på olika sätt har nämnt vikten av att arbeta medgenus i relation till skönlitteratur, och att de flesta av respondenterna har talat om betydelsen av att arbetakompensatoriskt för att lyfta fram flickor, både i klassrummet och i litteraturen.Betydelse för läraryrketVår undersökning bidrar till att synliggöra hur ett antal lärare tänker kring genusperspektivet i undervisningen,vad det finns för tillgångar och var det finns för utvecklingsmöjligheter, och kan på så sätt ligga till grund förriktade insatser så som fortbildning eller andra skolutvecklingsprojekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)