Realisering av smarta AR-glasögon i en simulerad produktionsmiljö

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

Författare: Evelina Eriksson; Fadi Jakoub; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Tillverkningen av produkter har under de senaste åren blivit alltmer komplexa, detta har lett till ett större krav på arbetsinstruktioner samt för de operatörer som använder dem. Med hjälp av ny teknologi från den senaste industriella revolutionen; Industri 4.0, tillåts företag att övergå till mer komplex produkttillverkning. En av dessa teknologier är Augmented Reality (AR), eller förstärkt verklighet på svenska. AR låter användaren se och interagera med virtuella 3D-objekt i den verkliga världen. Problemet med AR-teknologin är att det är en relativt ny teknik och få studier har gjorts i en verklighetstrogen industrimiljö. Volvo Cars Corporation (VCC) är en fordontillverkande industri med en fabrik lokaliserad i Skövde (Powertrain Engineering Sweden AB (PES)) som tillverkar motorer för personbilar. Projektet genomfördes på PES utbildningsavdelning Plant Academy där syftet var att med en fallstudie under-söka hur implementering av AR-glasögon påverkar operatörer och företaget. Baserat på en genomförd litteraturstudie har frågeställningar tagits fram inom de områden som undersökningen bör fokusera på och gett kunskap inom området. För att samla data rörande operatörernas upplevelse och inställning till AR-teknologi fick testpersoner besvara en enkät. Ett experiment genomfördes för att få en djupare förståelse för hur AR-glasögon kan implementeras i produktion för upplärningssyfte. En kontrollstation SIP (Single Inspection Point) byggdes upp på Basic Skills, en avdelning tillhörande Plant Academy som består av uppbyggda stationer som efterliknar den verkliga produktionen. Under experimentet fick en testgrupp genomgå upplärning av SIP-stationen med AR-glasögon och en grupp fick lära sig arbetet med hjälp av en handledare. Där mättes hur många arbetscykler som krävdes tills en kvalitetskontroll av motorn kunde ske på 100 sekunder. Därefter genomgick deltagarna ett sluttest utan handledare eller AR-glasögon där tre fel placerats på motorn, för att verifiera att personen lärt sig arbetssekvensen och om de upptäckte kvalitetsbristerna.Resultatet från experimentet visade att upplärningsprocessen med handledare var mest effektiv. Det krävdes färre antal arbetscykler att uppnå den satta tiden och fler kvalitetsbrister upptäcktes. Resultat från enkät visade att majoriteten av montörerna var positiva till AR-glasögon och såg stor potential för teknologin. Däremot var det en marginell skillnad och insamlad data indikerar att upplärningen kan ske med hjälp av AR-glasögon eftersom montörerna klarade att utföra hela arbetssekvensen. Vid fram-tida studier bör en undersökning genomföras där en kombination av upplärning med AR-glasögon och handledare inkluderas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)