”Utvecklar ni verkligen skolan?” : En kvantitativ studie av förstelärarens erfarenhet om att bidra till skolutveckling

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka förstelärares erfarenheter av sitt uppdrag. Det är en kvantitativ studie där data insamlats med hjälp av en öppen webenkätundersökning som skickats till en kommuns samtliga förstelärare. Studien fokuserar på hur försteläraruppdraget upplevs ha utformats, och på vilket vis förstelärare anser att de kan bidra till skolutveckling genom sitt uppdrag. Undersökningen lyfter även upp skillnader mellan förstelärares erfarenheter inom en och samma kommun. Resultatet visar att förstelärarollen är kommunicerad med rektor och skolledning, men att förstelärarna även har ett stort eget utrymme att kommunicera sitt uppdrag till kollegor. Den visar även att rollen upplevs vara riktad till att i första hand utveckla lärande kopplat till elever och klassrum och i andra hand till kollegial utveckling. Anknytningen till utveckling av den enskilda skolan är stor, men det kollegiala ledarskapet är inte alltid tydligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)