Är likvärdigheten i utbildningen hotad? : – En kvantitativ studie om lärares förhållningssätt till begreppet lärande i Kiruna och Trelleborg kommun

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Vårt syfte med denna uppsats är att studera om det råder skillnader i förhållningssätt till begreppet lärande för lärare i grundskolans senare år mellan två stickprov från Trelleborg och Kiruna kommun. Vi vill vidare, om sådana skillnader föreligger, skapa en debatt kring om likvärdigheten för utbildningen är hotad. För att undersöka lärarnas förhållningssätt till begreppet lärande har vi utgått ifrån de tre stora lärandeteorierna - behaviorismen, konstruktivismen och den sociokulturella teorin. Utifrån dessa lärandeteorier har vi konstruerat en enkät med påståenden som kan härledas till var och en av dessa teorier. Där har de deltagande lärarna från vardera kommunen värderat graden av deras medtyckande i varje påstående utan vetskapen om vilket påstående som kommer från vilken lärandeteori. Utifrån de resultat vi fått in från enkäterna har vi räknat fram medelvärde på varje påstående för att på så vis kunna jämföra svaren från de båda kommunerna. För att testa trovärdigheten i resultatet har vi även presenterat medelvärdena för variablerna ålder, kön och skola. Bakgrunden till detta är för att kunna säga att eventuella skillnader inte beror på någon av dessa nämnda variabler. Resultatet presenteras i form av tabeller och diagram. Det resultat vi kommit fram till visar att det inte råder några väsentliga skillnader i förhållningssätt till begreppet lärande mellan stickproven från vardera kommunen. Vi kommer dock att presentera några frågor/påståenden där det föreligger skillnader i förhållningssätt till begreppet lärande. Dels där vi ser att skillnaden mellan stickproven från Trelleborg och Kiruna kommun beror just på att det är två olika kommuner men också där skillnaderna beror på andra variabler såsom kön, ålder och skola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)