Integrationsprocessen : En fallstudie på STC GreenFood

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund Försäljningen av frukt och grönt har ökat på senare år samtidigt som dess bransch internationaliserats. Då dessa produkter kan erbjudas till låga priser sätter detta press på företagen i att konkurrera. Ett sätt för att ta marknadsandelar, skapa tillväxt och därmed bli mer konkurrenskraftiga är genom att förvärva andra företag. Inom företagsförvärv beskrivs styrningen av integrationsprocessen som den mest kritiska processen för att lyckas med förvärvet då det är här som synergierna skapas. På grund av detta är det viktigt att undersöka styrningen av integrationsprocessen.   Syfte Syftet med denna studie är att kartlägga styrningen av hur nya förvärvande företag integreras till STC GreenFoods koncern. Genom att pröva befintliga förvärvs- och integrationsteorier mot STC GreenFoods integrationsprocess är syftet vidare att identifiera kritiska faktorer och förhållanden som påverkar effektiviteten vid integrering av nya företag i den svenska delen av koncernen.   Metod Studien använder sig av en kvalitativ forskningsmetod där en fallstudie utförts på STC GreenFood utifrån en deduktiv ansats. För att uppfylla studiens syfte har kritiska faktorer studerats utifrån den teori som finns inom ämnesområdet och den empiri som samlats in genom semi-strukturerade intervjuer från olika positioner inom den svenska koncerndelen för att erhålla en tydlig helhetsbild.   Slutsatser Studiens resultat pekar på att det finns ett flertal kritiska faktorer som företag inom färskvarubranschen behöver ta hänsyn till i styrningen då de integrerar nya företag. De kritiska faktorer som framhävdes tydligast var betydelsen av en fungerande kommunikation då det finns risk för tvetydigheter och konflikter som kan leda till stora problem under integrationen. En ytterligare kritisk faktor var “transfer of knowledge” vilken påverkar effektiviteten vid integrering av nya företag genom tidigare erfarenhet. En sista kritisk faktor för att lyckas var att implementera affärssystem som är väl planerade och uppbyggda samt har möjlighet att uppdateras med nya verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)