Kroppen som område inom förskolans naturvetenskapsutbildning : En kvalitativ studie som belyser förskollärares uppfattningar ocherfarenheter kring utbildning om kroppen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Studiens fokus är att se hur och om förskollärare resonerar kring kroppen isamband med biologi. Syftet med studien är att belysa förskollärareserfarenheter och uppfattningar kring utbildning om kroppen. Studien utgår frånen fenomenografisk metodansats. Metoden för studien är semistruktureradeintervjuer med sju utbildade förskollärare som arbetar på en förskola i enmellanstor kommun i Mellansverige. Studien genomfördes via en digitalplattform, eftersom det var många sjukdomsfall på förskolan. Resultatet visadeatt förskollärare till största del uppfattar att kroppen ingår i rörelseaktiviteter iundervisningen. Kroppen ansågs vara del av många olika områden inomutbildningen. Förskollärarna har olika erfarenheter kring att arbeta medkroppen och gav många olika exempel inom spontana och planeradeaktiviteter. Deras inställning till att arbeta med kroppen visade sig vara positivoch att de anser att arbetet med kroppen är viktigt, även om uppfattningarnavarierar. Studien bidrar till förskoleprofessionen genom att uppmärksamma attkroppen inte synliggörs på ett naturvetenskapligt sätt. Mina implikationer förverksamheten är att förskollärare behöver reflektera mer kring ämnet då detskulle bidra till att kroppen får mer utrymme i vardagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)