Organisationskultur och talangutveckling : En kvalitativ studie om IF Brommapojkarna

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Författare: Henric Redius; Berg Christoffer; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Talangutveckling handlar både om att identifiera individer vilka förutspås ha hög potential och att utveckla spelarna i en miljö vilket ger de bästa utvecklingsmöjligheterna. Teorier inom området för talangutveckling menar att utveckling i en effektiv miljö kräver vissa egenskaper och värderingar. Det är betydelsefullt att klargöra önskvärda attityder och beteenden vilket kan gestaltas i en kultur. Uppsatsen behandlar, ur ett organisationsteoretiskt perspektiv, IF Brommapojkarnas ungdomsverksamhet där organisationskultur diskuteras kunna förklara effektivitet. En rikstäckande certifiering har rankat IF Brommapojkarna till Sveriges bästa ungdomsverksamhet och klubben utbildar flest elitfotbollspelare. Syftet med uppsatsen är att undersöka organisationskulturen i IF Brommapojkarnas akademiverksamhet och se hur värderingarna sprids i arbetet med deras talangutveckling. Uppsatsen bygger på en kvalitativ metod med intervjuer och granskande av sekundärdata från dokument och tidigare forskning. I det teoretiska perspektivet används teorier om organisationskultur och talangsutvecklingsmodellen ETID för att förklara IF Brommapojkarnas akademi. Teorin förespråkar ett holistiskt synsätt där flera av förklaringarna till talangutveckling är en del av en större kontext. Resultatet visar att IF Brommapojkarna arbetar utifrån tidig selektering och att flera egna produkter ska spela i klubbens A- lag vilket har renderat i en kravbild inom en elitförberedande miljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)