Arbetsengagemang i det nya arbetslivet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: I takt med den växande digitaliseringen förändras förutsättningarna för arbetslivet och medarbetare ställer nya krav på sina arbetsgivare. Arbetet med Performance Management behöver förnyas för att möta framtidens behov. För att öka förståelsen för vad som får medarbetare att bli engagerade i sitt arbete, granskades IKEA och deras mål- och utvecklingsprocess. En elektronisk enkät skickades ut till cirka 500 medarbetare på två av IKEAs varuhus, varav 64 personer svarade. Enkäten undersökte hur engagerade medarbetarna är i sitt arbete i förhållande till hur de upplever mål- och utvecklingsprocessen. Resultatet visade att respondenterna upplever mål- och utvecklingsprocessen som engagerande och att hela processen till viss del korrelerar med hur engagerade de är i arbetet. Resultatet visar även att respondenterna önskar att de olika delarna av processen görs oftare. För vidare utveckling av IKEAs mål- och utvecklingsprocess rekommenderas att den blir mer levande och en del av det föränderliga arbetslivet. Det här indikerar på att företag i den digitala tidsåldern borde låta sina medarbetare kontinuerligt arbeta med en utvecklingsplan och lika ofta få feedback på sitt arbete. En sådan utveckling kan leda till mer engagerade medarbetare som presterar bättre i sitt arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)