Idrott och utvecklingsstörning : Fysisk aktivitet och idrott som redskap för att skapa sociala nätverk och främja hälsa hos elever med utvecklingsstörning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att få en djupare inblick i hur idrott och hälsa ämnet kan påverka utvecklingsstörda elevers möjligheter att skapa sociala nätverk samt främja utvecklingen av en positiv självbild. Studien tog sin utgångspunkt utifrån tidigare studier samt teorier. Dessa visar att individer med utvecklingsstörning har små sociala nätverk, har sämre fysisk och psykisk hälsa än samhällets övriga befolkning samt löper en ökad risk att hamna i ett utanförskap. Vid utformningen av studien användes ett kvalitativt tillvägagångssätt i form av semistrukturerade intervjuer som besvarades av elever och pedagoger på grundsärskolan samt gymnasiesärskolan. Resultatet visade att eleverna har få sociala kontakter utanför skolan och den egna familjesfären och att hindren för att bedriva lagidrotter ökar med ökad ålder. Resultatet visade också att idrott och fysisk aktivitet har en positiv inverkan på elevernas självbild och att denna är knuten till den motoriska utvecklingen samt känslan av att få lyckas.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)