Strategier vid bemötande av barn med utåtagerande beteende : En pilotstudie utifrån förskollärarens erfarenhet av stödåtgärder

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna pilotstudie var att lyfta fram erfarenheter om hur förskollärare hanterar situationer med barn med utmanande beteende i förskolan. Pilotstudien fokuserar på förskollärares erfarenheter av stödåtgärder för att kunna bemöta barn med utmanande beteende samt vikten av kunskaper och möjligheter till vidareutbildning. De frågor som pilotstudien avsåg att besvara var följande: Vilka pedagogiska strategier använder sig förskollärarna av i sitt arbete i förskolan samt finns det möjlighet för förskollärarna att vidareutveckla sina pedagogiska strategier? För att kunna få insikt i problemområdet har vi som utgångspunkt använt oss av ett sociokulturellt perspektiv och genomfört en pilotstudie med enkät som medel för datainsamling. 34 rektorer och totalt 137 förskollärare tillfrågades om de ville medverka i studien. Vårt resultat bygger på svar från sju förskollärare. Samtliga sju förskollärare framhåller att det finns möjligheter till vidareutbildning och att de anser att de får möjlighet att utvidga sina kunskaper via de olika strategier som tillämpas i barngruppen i undervisningen. Sammantaget visar pilotstudien på varierande grundkunskaper utifrån vad förskollärarna fått ta del av under sin utbildning. Men framför allt visar resultaten från pilotstudien att förskollärare faktiskt fått kunskap under sin utbildning i att bemöta barn med utmanande beteende. Samtidigt pekar pilotstudien på vikten av möjligheter till vidareutbildning för att kunna hantera framtida situationer med barn med utmanande beteende. Slutsatsen blir att pilotstudien ger en inblick i ett komplext problemområde där pilotstudien kan ligga till grund fortsatta studier där det kan avsättas mer tid för datainsamling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)