Entreprenörens Dilemma : En studie om tidig marknadsavkänning i små företag med innovativa produkter

Detta är en Magister-uppsats från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Sammanfattning: Våra entreprenörskapsstudier, samt intresset från Handelshögskolan vid Umeå Universitet om forskning kring tidig marknadsavkänning för entreprenörer, har legat till grund för studiens inriktning. Företagsstarterna ökar i Sverige och intresset bland ungdomar att starta eget blir allt större. Det finns dock hinder vid företagsstarter, speciellt när det handlar om företag med nya innovativa produkter, och en stor del av de nystartade företagen går under inom ett par år. Detta har lett oss till studiens problem: hur ska ett litet företag göra för att i ett tidigt skede av produktutvecklingsprocessen ta reda på om det finns en marknad för en ny och innovativ produkt? Idag är marknadsundersökningar en allmänt vedertagen metod för att avläsa marknaden vid en produktutvecklingsprocess. En av fördelarna påstås vara att den insamlade informationen representerar kundernas gemensamma åsikter och man som företag på så sätt får ett större kundfokus i produktutvecklingen. Det finns dock forskare som är kritiska och menar att ett högt kundfokus hämmar kreativt och innovativt tänkande. De anser att marknadsundersökningar är ett opålitligt hjälpmedel för att känna av marknaden för innovativa produkter, bland annat eftersom kunderna inte alltid förstår produkten och dess nytta. Vi har valt att göra en kvalitativ studie bland sex olika små entreprenöriella företag som bygger på nya och innovativa produkter, för att ta reda på ifall de har undersökt marknaden under produktutvecklingen, och för att få en större förståelse för hur och varför de gjort det. Detta gör vi för att hitta lik- och olikheter mellan vår empiriska verklighet och de existerande teorierna, samt för att försöka bidra med ny information till forskningen inom området. Våra respondenters svar stämde till stor del överens med existerande teorier; hälften var positiva medan den andra hälften var negativa till marknadsundersökningar. Vi fann att de marknadsavkänningsmetoder som var lämpliga för de olika entreprenörerna var väldigt situationsberoende. Vissa allmänna påståenden och teorier kan anpassas till de olika fallen, men på grund av de olika situationernas komplexitet och eftersom det var så många faktorer påverkade, så var det svårt att dra generella slutsatser kring hur man bör göra för att undersöka en marknad. Vi fann även metoder och faktorer som vi inte sett eller som inte tagits upp i tillräcklig utsträckning i tidigare studier, bland annat användande av mässor för information om marknaden samt användande av antiexperter för att ta reda på hur komplex den nya innovationen uppfattas bland kunderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)