Är kinesisk produktkvalitet bättre än svensk år 2025?
Sammanfattning: Kina har genom olika statliga initiativ startat ett kvalitetsrace med ambitionen är att ta kinesisk produktkvalitet till helt nya nivåer till år 2025. Lyckas man kommer svenska bolag som handlar/ konkurrerar med kinesiska bolag, eller bedriver verksamhet inom Kina, sannolikt att påverkas. Frågan är hur? Syftet med denna studie har varit att känna svenska bolag på pulsen; hur upplever de den kinesiska kvalitetsutvecklingen och hur tror de att deras bolag kommer att påverkas? Ett underliggande syfte har varit att undersöka hur de kulturella aspekterna inverkar på den kinesiska kvalitetsutveckling. För att svara på detta genomfördes en kvantitativ enkät riktad till svenska kvalitetschefer samt en kvalitativ fallstudie riktad till svenska bolag med närvaro i Kina. Resultatet visar att nivån på kinesisk produktkvalitet förväntas stiga inom många branscher samt att konkurrens och handelsutbytet kommer att påverkas genom att kinesiska marknadsandelar ökar på den globala marknaden. Inom vissa områden är kinesisk produktkvalitet redan idag likvärdig med västerländsk men den är inte stabil utan kräver kontroller från mottagarledet, tillika kunden. En trolig bidragande orsak till den ojämna kvaliteten finner vi i den kinesiska makrokulturen där man av tradition sätter stolthet i att utför arbetsuppgifter enligt order och inte ifrågasätter överordnade. Detta får en negativ effekt på kvalitetskulturen, vilket i sin tur riskerar att försvåra kvalitetsutvecklingen och är en utmaning för Kina att hantera. Utmaningen till trots så visar denna studie att det är möjligt att den kinesiska statens initiativ kan lyckas, åtminstone till stora delar och såväl svenska företag som den globala marknaden bör hålla ett vakande öga på utvecklingen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)