"Han är en riktig crybaby"

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: SammanfattningSyftet är att utifrån ett genusperspektiv studera hur pedagoger på två utvalda förskolortalar om barn i de pedagogiska samtalen. De samtalssituationer vi har valt att observeraär de tillfällen då pedagogerna reflekterar gemensamt i arbetslagen över veckan som varit.Vi vill undersöka om det finns några signifikanta skillnader mellan hur barn av olika könbenämns genom tal och vad dessa i så fall består av. Tidigare forskning kring bemötandetav barn visar att skillnader syns i bemötandet från pedagoger, beroende på om barnet ären flicka eller pojke. Ett sätt till för att få syn på pedagogers förhållningssätt är att studerahur de i samtal pratar om barn. Det är detta vi har valt att fokusera på i vår studie.Vi har samlat in vårt material genom dokumentation i form av fältanteckningar ochljudupptagningar. Vi har observerat tio pedagoger på två olika förskolor. Vårt insamladematerial analyseras med hjälp av begreppen genusordning och normer.Det som ger sig tillkänna i vårt resultat är att när pedagoger talar om barn ställs de ofta irelation till traditionella könsmönster och vidhåller då även vad som innefattas somflickigt och pojkigt. Utifrån våra observationer tolkar vi att pedagoger talar om pojkarsom starka och tuffa men flickor som lugna och vältaliga, när de talar om barn som följernormer. Pedagoger uttrycker förvåning när pojkarna gör gränsöverskridningar, blandannat när pedagogerna gör liknelser av en pojke som en ”crybaby”, hur de talar om att deär imponerade av att pojkarna visar på rarhet, samt förvåning över när en pojke vill sittai knät. I pedagogernas samtal ser vi hur pojkars könsöverskridande uppmärksammas merän flickors. Det blir även tydligt hur flickorna oftare bekräftas utifrån traditionellakönsmönster i dessa samtal.Nyckelord: Förskola, genus, kommunikation, föreställningar, normer

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)