Kulturarvets betydelse vid destinationsutveckling : Kalmar, en historisk guldgruva för besökare

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Turism idag är inte bara ett verktyg för ekonomisk vinning, utan det innefattar även utveckling och bevarande. Det är i dagsläget styrt och konstruerat efter historia, natur och tradition; tre punkter som berör områdena kultur och arv. Kulturarv är en någorlunda ny inriktning inom turismnäringen, som på senare tid fått mer engagemang och som idag kan anses vara i en utvecklingsfas. Syftet med den här uppsatsen var att studera på vilka sätt som en destination använder sig av kulturarvet för att locka besökare, samt se till vad för betydelse en sådan strategi har för destinationen som besöksmål. Vi prövade vår studie på destinationen Kalmar; där sex intervjuer genomfördes med olika aktörer som är kopplade till turism och kulturarv. Resultatet av intervjuerna sammankopplade med de sekundära källorna påvisade att Kalmar har många naturliga tillgångar i form av kulturarv och att destinationen aktivt jobbar med de tillgångarna. Arbetet med kulturarv och dess utveckling sker primärt genom ett samarbete mellan de olika aktörerna inom destinationen. Destinationen ser de interna och externa aktörerna som resurser, resurser som de använder och arbetar aktivt med för att höja Kalmars bild inom turismindustrin. Det är samarbetet mellan aktörerna i förhållande till bevarande, användning och tillgänglighet som skapar den stad som Kalmar är idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)