Lönsamma relationer mellan företag : En kvalitativ studie på hur leverantörer av högteknologisk SaaS kan arbeta med relationsmarknadsföring för att attrahera kundgrupperna på den tidiga marknaden utifrån The Technology Adoption Life Cycle

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: I denna uppsats diskuteras hur relationsmarknadsföring kan användas av företag som utvecklar högteknologiska SaaS-lösningar för att bygga lönsamma relationer på en tidig marknad. För att svara på frågeställningen “Hur kan högteknologiska SaaS-leverantörer arbeta med relationsmarknadsföring för att attrahera kundgrupperna Innovators och Early adopters på den tidiga marknaden utifrån The Technology Adoption Life Cycle?” har en kvalitativ metod i form av en fallstudie använts. Semistrukturerade intervjuer med respondenter från en SaaS-leverantör och deras kunder nyttjas för insamling av empirin. Detta för att öka förståelsen för vad både leverantörer av SaaS och deras kunder värdesätter i en relation. Urvalet av teori bygger på hur segmenteringsverktyget The Technology Adoption Life Cycle och teorier kring relationsmarknadsföring kan kombineras för att öka förståelsen för hur olika kundrelationer kräver olika tillvägagångssätt på den tidiga marknaden. Genom analyser av den insamlade empirin har författarna av denna uppsats dragit slutsatsen att relationsmarknadsföring är ett brett område. Utöver produkten behöver SaaS-leverantörer fokusera på andra nyckelfaktorer där personal, teknologi, tid och kunskap ingår. Det är dessutom avgörande att SaaS-leverantörer lägger stor vikt på den interna marknadsföringen eftersom alla interaktioner och beröringspunkter med kunden påverkar relationen. Tillit till det andra företaget och engagemang i relationen är ytterligare aspekter som ligger till grund för att bygga långvariga relationer. Dessa relationer är avgörande för att SaaS-lösningen ska kunna nå den huvudsakliga marknaden där kapitalet finns och en prenumerationsmodell ger önskad avkastning.  Genom live-in marketing kan SaaS-leverantören ta del av viktiga insikter från sina kunder på den tidiga marknaden och möjliggöra en kundcentrerad utveckling av SaaS-lösningen. Undersökningen som denna uppsats bygger på har däremot visat att ett fokus på spridning genom word of mouth inte nödvändigtvis leder till ökad exponering och försäljning, samt att utträdesbarriärer inte är ett tillvägagångssätt för att skapa engagemang i relationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)