Att fostras i Sverige och Tanzania : en komparativ studie om värderingar och ideal i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Helena Linde; [2006]

Nyckelord: Tanzania; fostran; ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet har varit att ur ett komparativt perspektiv undersöka vilka samhällsmedborgare skolan i Sverige respektive Tanzania strävar mot att fostra eleverna till. Frågeställningarna var följande: Vilka värderingar och ideal lyfts fram i de båda ländernas styrdokument? Vilken är lärares syn på skolans fostrande uppdrag i allmänhet? Vad ska eleverna fostras till i idrottsämnet? Metod Två typer av undersökningsmetod har använts, dels en textundersökning av de aktuella styrdokumenten i vardera land, dels intervjuer av verksamma lärare. Tre intervjuer gjordes i Sverige och tre intervjuer i Tanzania. Resultat De formulerade styrdokumenten i respektive land innehåller olika typer av anvisningar. Resultaten som framkommit har identifierats och kategoriserats utifrån Tomas Englunds utbildningsfilosofiska analysschema (se s. 11) Det svenska styrdokumentet, Lpo94, är enligt Englunds analysschema av en progressivistisk karaktär där elevens behov och intressen är i centrum. Det tanzaniska styrdokumentet, Education and training policy, upphöjer vikten av ämneskunskp och har därmed en karaktär av det essentialistiska. De intervjuade lärarna upplever att fostringsuppdraget är tvetydigt och inte heller helt problemfritt. I den svenska skolan anser lärarna att den fostran som skolan ansvarar för bör handla om det sociala samspelet. Respekt och lydnad är istället vad de tanzaniska lärarna anser vara skolans fostringsuppdrag. Även syftet med idrottsundervisningen i de båda länderna skiljer sig åt. I Sverige använder man idrottsundervisningen som medel för samarbete och social utveckling, medan man i Tanzania ser idrotten som återhämtning från den övriga undervisningen, men även som en möjlighet att selektera fram de bästa idrottsutövarna. Slutsats De ideal och värderingar som finns i skolan skiljer sig oerhört mellan länderna. I den svenska skolan lyfts individen fram. Undervisningen utgår och anpassas ifrån varje enskild elev, där eleverna fostras till att själva ta initiativ och inhämta kunskap. I Tanzania fostras eleverna till att underordna sig kollektivet och passa in i de redan givna ramarna. En god samhällsmedborgare i Tanzania ska visa respekt och lydnad, dessutom arbeta hårt för landets framgång och utveckling. Vad som ingår i lärarnas fostringsuppdrag uppdrag upplever lärarna som otydligt i både Tanzania och Sverige. Gränsen mellan hem och skolas ansvarsområden är flytande och ligger till grund för konflikter och problem i läraryrket. För en väl fungerande undervisning är föräldrarnas samarbete av stor betydelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)