Tvåkönsnormen i förskolan - Att reproducera och tänja på gränserna

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I aktuella debatter behandlas normer kring kön med perspektiv på tvåkönsnormen vars konsekvenser beskrivs som exkluderande. I detta lyfts förskolan fram med betoning på att en mer inkluderande pedagogik är nödvändig. Mot denna bakgrund har syftet för den här studien varit att undersöka hur tvåkönsnormen blir synlig i språkliga interaktioner mellan förskolans aktörer samt hur tvåkönsnormen utmanas av dessa. Aktörerna utgörs av både barn och pedagoger. Resultaten ställs mot Judith Butlers teoretiska ansats vilken förklarar kön som en social konstruktion och resultat av dess kulturella och samhälleliga kontexter. Studien grundar sig på ett kvalitativt förfarande med observation som metod för insamlandet av det empiriska underlaget. Resultat och analys talar för att tvåkönsnormen uppenbarar sig genom olika mönster där språket får en könad prägel tillsammans med att normativa egenskaper för kön förmedlas från framförallt pedagog till barn. Vidare utmanas gränserna för tvåkönsnormen i samtal med barn genom att begrepp som speglar ett normöverskridande diskuteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)