Det här är jag, här hör jag hemma : De samiska förskolornas roll för barns språkanvändning, kulturtillhörighet och identitetsskapande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att tolka och förstå utvalda pedagogers arbete med det samiska språket och den samiska kulturen på samiska förskolor eller samiskt inriktade avdelningar inom förvaltningskommuner. Den första forskningsfrågan utgår från pedagogernas beskrivning av deras arbete med det samiska språket och den samiska kulturen, den andra frågeställningen handlar om vilka resurser, stöd och utmaningar pedagogerna möter i utformandet av denna undervisning. Genom den sista frågan vill vi ta reda på hur olika syften och mål för undervisningen kan förstås utifrån historiska, politiska och individuella aspekter. Studien bygger på kvalitativa semistrukturerade intervjuer, med 8 pedagoger. Dessa har tolkats utifrån en hermeneutisk metodansats samt med hjälp av den sociokulturella teorin. Vårt resultat visar att pedagogerna synliggör språket och kulturen som metod i deras undervisning. Språket används i stor omfattning mellan kollegor, med barn och mellan barn. Kulturen synliggörs via material och miljöer i och utanför förskolorna. I resultatet framgår att de resurser och stöd pedagogerna framför allt har inom undervisning i språk och kultur är det kollegiala lärandet, intern och extern hjälp i form av språkstödjare samt besök av kulturbärare. De utmaningar pedagogerna lyfter är tillgängligheten till utbildad personal, personal som pratar samiska, barns olika förutsättningar till språket samt olika språkvarieteter i barngrupperna. De utmaningar pedagogerna beskrev i arbetet med kultur var brist på färdigt material och läromedel med samisk inriktning. Pedagogerna framhöll framför allt de individuella aspekterna som motiverande för deras undervisning i det samiska språket och den samiska kulturen, vilket kan förstås utifrån historiska och politiska aspekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)