BARN SOM FAR ILLA- Hur kan distriktssköterskan arbeta för att identifiera dessa barn?

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

Sammanfattning: Barn kan ha det svårt och fara illa på olika sätt i sina familjer. När dessa barn kommer till vården finns det en risk att hälso- och sjukvårdspersonal saknar kunskaper och riktlinjer om hur de ska upptäcka och ta hand om sådana barn. Därför kan det vara av vikt att beskriva hur en distriktssköterska kan identifiera barn som far illa för att barn som far illa ska kunna upptäckas i tid samt att hjälpinsatser sätts in så tidigt som möjligt för att kunna öka dessa barns välbefinnande och minska deras lidande. Vår frågeställning var: vilka metoder finns det för att kunna upptäcka ett utsatt barn? Syftet med studien är att beskriva hur distriktssköterskan kan arbeta för att identifiera barn som far illa.Studien är en litteraturstudie där nio vetenskapliga artiklar analyserats enligt Friberg (2006). Resultatet beskrivs i tre huvudkategorier: Ökad kunskap, Dokumentationens betydelse och Ökad medvetenhet om problemet. Första kategorin beskrivs med tre underkategorier: att genomgå fortbildning, att få handledning och att samverka, andra kategorin har inga underkategorier och den tredje kategorin beskrivs med fyra underkategorier: att träna att våga se problemet, att ha helhetssyn på familjen, att lära känna familjen och att känna igen tecken. Resultatet visar på olika metoder som distriktssköterskan kan använda sig av för att identifiera barn som far illa samt att distriktssköterskor upplever stor osäkerhet i mötet med ett barn som far illa och dess familj. Det finns en brist på medvetande om problemet och behov av mer utbildning och klara rutiner inom detta område. De metoder och det resultat som den här studien visar skulle det kunna bidra till att barn som far illa skulle kunna upptäckas i tid samt att hjälpinsatser sätts in så tidigt som möjligt för att kunna öka dessa barns välbefinnande och minska deras lidande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)