Tillväxt och Värdeskapande : En studie av snabbväxande företag och deras förmåga att skapa ekonomiskt värde.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

Sammanfattning: Mindre företag är nödvändiga för ett land, och att förstå varför och hur de växer, samt hur de kan skapa ekonomiskt värde, är därför av stor vikt. Vi syftar till att kunna bidra med insikter inom två ämnen, tillväxt samt värdeskapande, genom att studera några av de snabbast växande bolagen i Sverige. Tillväxt mäts som omsättningstillväxt, och värdeskapande mäts enligt Economic Value Added (EVA), i studien. Genom att genomföra både multivariat samt bivariat regressionsanalys undersöker vi både relationen mellan hög tillväxt och värdeskapande, samt relationen mellan olika finansiella faktorer - hantering av rörelsekapital, lönsamhet, kapitalstruktur - och EVA. Analysen visar att hög tillväxt i sig inte kommer att skapa ekonomiskt värde, och drar slutsatsen att vägen till värdeskapande snarare är genom en välbalanserad strategi mellan tillväxt och finansiell stabilitet. Vi presenterar praktiska implikationer för företagsledare, investerare, samt statliga tillsynsmyndigheter kring ett ämne som historiskt sett har mottagit begränsad uppmärksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)