1177.se- lokal implementering av nationell webbplats, E-hälsa ur två perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Organisationer förändras ständigt för att tillgodose interna och externa krav. Dessa förändringar påverkar organisationens medarbetare på olika sätt. I takt med teknikutveckling och en ökad användning av internet nyttjar allt fler organisationer webben som kommunikationskanal. Inom hälso-och sjukvårdssektorn har webbaserade informations- och kommunikationstjänster blivit allt vanligare och fått samlingsnamnet E-hälsa. I Sverige är webbplatsen 1177.se en sådan E-hälsotjänst. Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur organisationen Landstinget i Östergötland arbetar för att internt implementera och förankra den nationella webbplatsen 1177.se i sin verksamhet. Implementeringen undersöks ur två perspektiv, dels från medarbetare i sjukvården samt medarbetare på organisationens kommunikationsavdelning. För att uppnå uppsatsens syfte har en kvalitativ intervjustudie genomförts. Totalt sett har 12 medarbetare intervjuats. Intervjuerna skedde på tre olika avdelningar inom Landstinget i Östergötland. Resultatet belyser synen på organisationen, den interna kommunikationen och vikten av förankring och målsättningar som centrala teman för implementeringen av 1177.se. Organisationens kommunikationsavdelning arbetar för att fler medarbetare ska använda 1177.se i sitt dagliga arbete samtidigt som medarbetarna på sjukvårdsavdelningarna eftersöker mer tydlighet kring webbplatsens användningsområden. Slutsatsen dras att det upplevs svårt att kommunicera enhetligt med alla i en stor decentraliserad organisation, samt att nyttan med webbplatsen inte uppfattas lika mellan avdelningarna. Informationskvalitet, kunskap och chefernas roll som ambassadörer ringas in som avgörande i implementeringsarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)