Självständigt arbete sett ur studerandes perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: BAKGRUND Den här studien fokuserar på studenternas syn och uppfattningar av självständigt arbete i högskolestudier. Först ges en överblick över själva begreppen och vidare förs diskussioner om dess innebörd. Därefter beskrivs olika teorier som bas för självständigt agerande. Vidare redogörs vad lärostilarna djupinlärning och ytinlärning som kunskapssyn handlar om, och även den kognitiva processen enligt tidigare forskning. Studien handlar om hur motivation väcks till ett intresse att lära. Vidare studeras lärande sett ur ett sociokulturellt perspektiv, och som kvalitativt skilda sätt att erhålla kunskap.SYFTE Syftet med studien är att lyfta fram studenters syn på och uppfattningar av ”självständigt arbete” i studierna.METOD Som grund för studien har använts en kvalitativ studie med fenomenografisk ansats. Materialet till studien insamlades genom intervjuer av studenter.RESULTAT I studien framkom vikten av eget ansvar i studierna och själva lärandet. Informationssökning innehåller mer självständigt arbete än vad de förväntade studiekraven var från början. Studenterna upplever att de praktiska momenten innehåller lite handledning och mycket eget ansvar. De uppfattar det som positivt att lösa problem och att inhämta kunskap via praktik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)