Serviceföretagets val av distributionskanal

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Titel: Serviceföretagets val av distributionskanal. Författare: Caroline Balling, Elisabet Lundin Handledare: Carl R Hellberg, Jan E Persson Nyckelord: Distributionskanal, serviceverksamheters särdrag, intern marknadsföring, extern marknadsföring, serviceerbjudande, servicekvalitet, servicemisslyckande, image, varumärke Syfte: Att beskriva och analysera hur serviceverksamheters särdrag kan påverka valet av distributionskanaler. Metod: Efter en kontakt med företaget PPY Production AB väcktes ett intresse för ämnet och utifrån det syfte som utformades togs två teoretiska utgångspunkter fram. De två utgångspunkterna berör distributionskanaler respektive serviceperspektivet och är av stor vikt för att besvara uppsatsens syfte. Med hjälp av en empirisk undersökning i form av ett fallföretag kunde de två teoretiska utgångspunkterna problematiseras samt belys hur en serviceverksamhet praktiskt går tillväga vid val av distributionskanaler. Empirin införskaffades från fyra intervjuer med företaget PPY Production AB, två intervjuer med återförsäljare samt två observationer i butiker som säljer företagets produkter. Resultat: I dagens servicesamhälle bör serviceverksamheter anpassa sina distributionskanaler efter sina specifika särdrag. Hela organisationen måste bland annat ha ett gemensamt fokus på slutkunden och dess behov så att rätt service förmedlas i distributionskanalerna. Serviceverksamheter måste få sin personal och sina mellanhänder att fungera som deltidsmarknadsförare så att slutkunden lätt kan ta del av företagets image och varumärke. Då kunderna kräver allt mer av företagen är det av största vikt att utvidga det grundläggande tjänsteerbjudandet så att distributionskanaler som kontrollerar servicemötet skapas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)