The Impact of E-scooters in Stockholm Public Spaces

Detta är en Master-uppsats från KTH/Urbana och regionala studier

Sammanfattning: Elsparkcyklar har under senare år blivit ett populärt sätt att ta sig fram i städer runtom i världen. Elsparkcyklar finns idag på många platser, inklusive i Stockholm. Det finns många positiva påståenden och förväntningar om elsparkcyklar i urbana områden, men elsparkcyklar bidrar också till nya urbana problem, inte minst påverkas den offentliga miljön i flera avseenden. Frågan om elsparkcyklars konsekvenser har blivit ett diskussionsämne för städers invånare. I detta examensarbete analyseras hur närvaron av elsparkcyklar påverkar fotgängarmiljöer i Stockholm, med fokus på både fotgängares och elsparkcykelanvändares erfarenheter. Dessa erfarenheter har samlats in genom en enkätundersökning samt kvalitativa intervjuer, och har relaterats till teori om stadsutformning principer för trottoardesign. Studien visar att fotgängares och elsparkcykelanvändares perspektiv på elsparkcyklar i fotgängarmiljöer skiljer sig åt i flera avseenden. Erfarenheterna av elsparkcyklar påverkar fotgängares beslut att vistas i trottoarmiljöer. Slutsatserna och rekommendationerna från denna studie kan användas för att minimera konflikter mellan fotgängare och elsparkcyklar, genom att integrera designaspekter i fortsatt utformning av regelverk och genom att ta hänsyn till beteendefrågor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)