Att förstå varandra - En studie om förskollärares erfarenheter kring TAKK i relation till barns samspel

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Linda Nilsson; [2015]

Nyckelord: TAKK; sociala relationer; samspel; livsvärld;

Sammanfattning: AbstractTAKK är förkortning av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Detinnebär att tecken används till att förstärka eller komplettera det verbala språket.Kommunikationssättet har vanligtvis använts för barn i behov av särskilt stöd menmålgruppen har utvidgats på senare år eftersom pedagogernas intresse har utökats. Vi villdärmed undersöka om TAKK kan vara ett ytterligare uttryckssätt som förskollärarna iförskolans verksamhet kan erbjuda barnen, utan att det behöver ses som ettspecialpedagogiskt redskap. Vad skulle hända om vi införde TAKK som ett komplement tillatt stötta barnen i deras sociala relationer?Syftet med examensarbetet blev därför att ta reda på vad förskollärare har för erfarenheterkring användandet av TAKK i relation till barns samspel. I examensarbetet utgick vi från enkvalitativ forskningsmetod som är inspirerad från fenomenologin. Detta på grund av vi ville tareda på förskollärares erfarenheter kring TAKK samt förskollärarnas gemensamma innebörd,essensen kring kommunikationssättet. Essensen är erfarenheter som återupprepar sig iförskollärarnas erfarenheter. De teoretiska perspektiv vi har valt för att besvaraforskningsfrågorna har varit fenomenologin och sociokulturella perspektivet med fokus pålivsvärld och samspel. I resultatredovisningen kommer det fram att TAKK används som enytterligare möjlighet för barnen att uttrycka sig på. Dessutom berättar förskollärarna attTAKK är positivt för de yngre barnens kommunikation, då det är en uttrycksform som intekräver det verbala språket. Det framkommer även att vissa föräldrar har haft oro av att TAKKskulle hämma barns språkutveckling. Detta hanteras genom att förskollärarna ger föräldrarnakunskap kring TAKK. Dessutom kan vi även se att det uppstår olikheter i förskollärarnaserfarenheter samt erfarenheter som endast vissa förskollärare samtalar om. Detta på grund avatt förskollärarna inte kom in på samma samtalsämnen under intervjun eftersomerfarenheterna varierade. Det framkommer till exempel att användningen av TAKK till stordel beror på förskollärarnas intresse. Slutligen diskuteras bland annat TAKK i relation tillinkludering och allas lika värde.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)