Tillväxtstrategier i vård- och omsorgsbranschen

Detta är en Master-uppsats från KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

Sammanfattning: Den svenska vård-och omsorgsmarknaden har sedan dess avreglering för ca 20 år sedan utvecklats. Från att ha varit ett offentligt monopol har vi nu istället en starkt konkurrensutsatt marknad. Konkurrensfördelar som tillväxtstrategi kan nu vara avgörande för ett bolags framgång. Genom en närmast unik möjlighet att ta del av bolagsdata från ett av Sveriges största vård- och omsorgskoncerner har denna studie undersökt huruvida organiska eller oorganiska tillväxtstrategier lämpar sig bäst för vård- och omsorgsbolag som ämnar öka sin omsättning på ett kapitalmässigt effektivt sätt. Datat som tillhandahölls sträckte sig över fem år och innefattade 56 bolag. Studien genomfördes i form av två analyser. En kvantitativ regressionsanalys för att ta fram ett jämförelsetal motsvarande omsättning per krona spenderad i organiska investeringar och en delvis kvantitativ analys för att ta fram ett jämförelsetal motsvarande omsättning per krona spenderad i oorganiska investeringar. Analyserna visade sammanlagt att oorganiska tillväxtstrategier enligt datat är mer kapitalmässigt effektiva med avseende till omsättningstillväxt än organiska tillväxtstrategier. Studien tog dock bland annat inte hänsyn till potentiella synergieffekter från förvärv eller riskprofilen förknippad med de olika strategierna. Det framgick även från datat att investeringar i personal är positivt korrelerad med omsättningstillväxt, medan det inte gick att påvisa en korrelation mellan omsättningstillväxt och investeringar i IT eller generella investeringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)