Viljan att bli sedd : Patienters uppfattning av sjuksköterskans omvårdnad på akutmottagningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Antalet patienter som söker akutmottagningar i Sverige ökar och därmed också väntetiden. Syftet med studien var att beskriva patienters uppfattning av sjuksköterskans omvårdnad på akutmottagningen. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie där 16 vetenskapliga artiklar ingick i studiens resultat. Resultatet utmynnade i tre olika teman: Uppmärksamhet, Kommunikation, Sjuksköterskans kompetens. I resultatet framkom det att patienterna uppfattade första mötet i triaget som positivt. Patienterna har ett behov att få uppmärksamhet och att känna sig sedda. De känner att de blir bemötta med respekt och att sjuksköterskan lyssnar på deras problem. Under väntetiden känner patienterna sig övergivna och bortglömda och de saknar information. De upplever även att sjuksköterskan är professionell i sitt yrkesutövande och inger trygghet och förtroende. Det finns ett behov av att öka kunskapen och förståelsen hos sjuksköterskan om patientens behov av en mer personcentrerad omvårdnad på akutmottagningen. Vidare forskning behövs angående patienternas upplevelse av sjuksköterskans omvårdnad på akutmottagningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)