Pedagogers samtal om barn i förskolan : En studie av pedagogers fokusgruppssamtal om barn iförskolan analyserade ur ett maktperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra några olika sätt pedagoger samtalar om barn på förskolan. Ett antagande vi utgår ifrån är att det sätt som pedagoger samtalar om barn kan lägga grund för hur de även förhåller sig till barnen i förskolan. Ett ytterligare syfte är därför att problematisera eventuella maktrelationer som framträder i pedagogernas samtal om de studerade barnen i förskolan. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt är socialkonstruktionism. Vår tanke och förhoppning med studien är att öka medvetenhet hos pedagoger i förskolan om vikten av att föra samtal samt reflektera över och problematisera eventuella maktrelationer mellan barn, pedagoger och miljö. Studiens metod är kvalitativa fokusgruppsamtal och totalt samlade vi in fem samtal från fyra deltagande förskolor. Metoden valdes då vi anser att den lämpar sig för att besvara studiens syfte och forskningsfrågor. En slutsats i studien är att pedagogerna samtalar om betydelsen av samspel mellan barnbarn och barn- pedagoger i förskolan. Vi tolkar att pedagogerna har en medvetenhet om hur de för samtal om barn och till viss del en medvetenhet kring olika maktrelationer i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)