Skolkuratorn och läraren - i strid eller samspel? : En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelse kring samverkan med lärare i grundskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Skolkuratorn och läraren - i strid eller samspel? Författare: Laura Mäkinen & Linnea Nyland Syftet med denna studie var att undersöka upplevelsen av samverkan med lärare i grundskolan utifrån en skolkurators perspektiv. Utifrån tre forskningsfrågor undersöktes skolkuratorers generella upplevelse av samverkan, vilka hindrande och främjande faktorer som existerar kring samverkan mellan lärare och skolkuratorer samt eventuella förbättringsmöjligheter inom området. Studien använde en kvalitativ metod i form av halvstrukturerade intervjuer för att få utrymme för öppna frågor under intervjutillfällena. Sex yrkesverksamma skolkuratorer intervjuades vid fem olika tillfällen. Som analysmetod användes en kvalitativ innehållsanalys. Den teori som användes i uppsatsen var Bourdieus fältteori med fokus på begreppen habitus, kapital och fält. Uppsatsens resultat påvisade att lärare upplevdes ha en förväntan på skolkuratorernas arbetsuppgifter som inte överensstämmer med skolkuratorns egen uppfattning. Exempelvis uppgavs att skolkuratorer tenderar att få andra uppdrag från lärare som inte inkluderas i deras ordinarie arbetsuppgifter. Vidare kunde främjande och hindrande faktorer utmärkas. De skolkuratorer som hade sin anställning fördelad på flera skolor upplevde en tidsbrist som påverkar samverkan negativt, något som är en hindrande faktor för samverkan. I resultatet uppmärksammades detta som ett exempel på faktorer att fokusera på i framtida utvecklingsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)