Kartläggning av biobitumen i världen - Ett steg närmare en hållbar infrastruktur

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: De resurser i form av råolja som används till bindemedlet bitumen minskar ständigt medan vägnätet byggs ut. Detta har lett till en ökad mängd forskning de senaste åren på alternativa bindemedel, som kan ersätta de petroleumbaserade bindemedlet bitumen i vägkonstruktioner. I denna studie har nio stycken alternativa biobindemedel undersökts samt jämförts utifrån tekniska, miljömässiga och praktiska aspekter. Detta gjordes genom en litteraturstudie där biobindemedel gjort på svingödsel, mikroalger, kräftskal, sojabönsolja, solrosolja, matoljeavfall, kaffesump, ek och lignin undersöktes. Resultatet från studien visar att materialen liknar petroleumbaserat bitumen men med varierande tekniska fördelar respektive nackdelar vid höga samt låga temperaturer. De olika biobindemedlen visar sig ha potential för olika applikationer: antingen som modifierare, extender, fullständig ersättare eller som föryngringsmedel. Materialen är tillverkade av biprodukter från andra industrier eller från avfall. Detta resulterar i miljömässiga fördelar både med avseende på en minskning av petroleumbaserat bitumen men även genom en förbättrad hantering av biprodukter och avfall, vilket annars kan leda till miljöproblem om det inte hanteras på rätt sätt. En del av biobindemedlen bidrar även till minskat energibehov under blandning och packning av asfalten. I många av fallen behövs de praktiska och ekonomiska aspekterna för de olika materialen undersökas ytterligare för att se om de är möjliga att skala upp produktionen samt om de är ekonomiskt hållbara.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)