Den upplevda e-handeln : En kvalitativ studie kring användarengagemang och användarupplevelse i e-handelsprocessen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Under år 2020 har Sveriges e-handel sett en ökad omsättning på nästan 40procent sedan föregående år. En orsak till detta är pandemin vilket leder tillatt större krav sätts på e-handeln inte bara i kapacitet och hantering av varorutan även på webbplatsens generella anpassning och deras köpprocess. Någotsom kan påverka och hjälpa uppfylla dessa krav är användarupplevelse ochanvändarengagemang. Syftet med denna studie var att undersöka hur det ärmöjligt att påverka engagemanget hos användaren för att i sin tur höjaanvändarupplevelse i e-handel. Tidigare forskning påvisar attanvändarupplevelse och användarengagemang har en större påverkan på ehandel än vad man tidigare trott. Användarengagemang är ett begrepp som haren hög tolkningsgrad och är idag ett fenomen som fortfarande försökerdefinieras. Begreppet i sig är kontextbaserat och för att identifiera dessafaktorer har utgångspunkten varit ett ramverk som ansågs vara mest passandeför denna studie. Undersökningsmetoder som har använts i denna studie varkvalitativa intervjuer med observationer. Dessa metoder ansågs vara lämpadeför att ta reda på användarens subjektiva synpunkter samt användarens egnaerfarenheter kring upplevt engagemang och dess process. Tre huvudsakligabegrepp valdes ut från ramverket innan den empiriska datainsamlingen. Dessabegrepp är motivation, lockelse och inflytande. Begreppen hade i sin turunderkategorier som faller under det huvudsakliga begreppet. Undermotivation kunde behov, smidighet och förtroende identifieras sommotiverande faktorer vilket leder användaren att engagera sig. Under lockelsekunde navigation, kategorisering och utseende identifieras som estetiskafaktorer som påverkar användarens engagemang i e-handeln. Underinflytande kunde positiva och negativa erfarenheter identifieras sompåverkande faktorer för användningen av en e-handel. Det studien kankonstatera är att motivation tillsammans med lockelse och inflytande ärbegrepp som kan bidra till ett ökat engagemang som i sin tur påverkaranvändarupplevelsen. Det framkom att en god användarupplevelse är enbidragande faktor till ett ökat användarengagemang men ett ökatanvändarengagemang tyder inte på att en god användarupplevelse existerar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)