Förskollärarens närvaro i barns fria lek i hemvrån

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur förskollärare närvarar i barns fria lek i hemvrån. För att nå fördjupad kunskap om detta utgår vi ifrån följande frågeställningar: I vilka situationer närvarar/deltar/ingriper förskolläraren i barns fria lek? På vilket sätt interagerar förskollärare i barns fria lek? Vilka handlingar blir synliga? och Sker det spontan undervisning i den fria leken i hemvrån eller inte? I så fall på vilket sätt? Datainsamlingen är genomfört i hemvrån i två olika storbarnsavdelningar i två olika kommuner i Sverige. Vi genomförde detta genom observationer och fältanteckningar i form av tre spaltsdokumentationer. Resultatet visar att det är viktigt att som förskollärare är närvarande och lyhörd gentemot barnens fria lek, för att bland annat kunna stötta och uppmuntra till lek, lösa konflikter, se till att inget/inga barn blir exkluderade, bevara lekens harmoni samt utveckla leken i syfte att utöka barns lärande. Våra slutsatser med studien är att förskollärarna oftast går in och medverkar i barns fria lek om det finns något behov av det eller om det förekommer några problem. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)