Likvärdig bedömning i idrott och hälsa : En omöjlig ekvation

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Linn Björkenäs-lamberg; [2019]

Nyckelord: Undervisning; pedagogik; ramfaktorer;

Sammanfattning: Likvärdig bedömning och betygsättning av elevers kunskaper och förmågor är något som ständigt är ett aktuellt område i skolan. Denna studie ämnade undersöka lärares resonemang och tillvägagångssätt för att göra denna likvärdiga bedömning och betygsättning inom ämnet idrott och hälsa. Fem kvalitativa intervjuer med lärare som arbetar med båda programinriktningarna (yrkesprogram och studieförberedande program) på gymnasiet låg till grund för studien. Lärare i studien hade en samsyn kring vad en likvärdig bedömning och betygsättning innebär i teorin, att alla elever oavsett klass och program har rätt till lika kvalitet på utbildning och ska bedömas efter samma grunder. Majoriteten av informanterna anser däremot att det är svårt att genomföra detta i bedömningspraktiken på grund av diffusa och svårtolkade kunskapskrav, tid för att hinna med allt i kursen och för stora grupper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)