"Barn behöver ha inflytande i leken för att den ska bli fri" En studie om förskollärares förhållningssätt kring inkludering, inflytande och den fria leken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares syn på barns inflytande och inkluderande arbetssätt i den fria leken. Våra teoretiska perspektiv är Vygotskijs sociokulturella teori, Sommers teori om det kompetenta barnet och Sommers förklaring på Sterns teori om RIG-systemet. De centrala begreppen vi använt oss av är: Fri lek, inkludering/delaktighet, pedagogisk miljö och barns perspektiv. Den metod vi använt oss av är en kvalitativ metod med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Resultatet av vår studie visar att leken är av stor betydelse i barns liv, för barns utveckling och att pedagogerna i förskolan är närvarande i barns lek. Vi har också kommit fram till hur viktigt det är som pedagog att vara insatt i aktuell forskning och arbeta efter förskolans styrdokument.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)