”Det handlar om att våga se!”: Skolkuratorns arbete med barn i familjer där det förekommer överkonsumtion av alkohol och/eller andra droger.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Studiens syfte är att beskriva och analysera hur skolkuratorn arbetar för att uppmärksamma, upptäcka och stödja barn som har en vuxen person i hemmet som överkonsumerar alkohol och/eller andra droger. Frågeställningarna är följande: - Hur arbetar skolkuratorn för att upptäcka barn som lever i familjer där någon vuxen överkonsumerar alkohol och/eller andra droger och hur går kuratorn tillväga då sådana misstankar finns? - Hur arbetar skolkuratorn då det finns bekräftat att ett barn lever i en familj där någon vuxen överkonsumerar alkohol och/eller andra droger? - Hur kan skolkuratorns kontakt med barnet se ut och hur hanterar kuratorn dilemmat mellan att ha barnets förtroende och att samverka med andra aktörer? Resultatet är baserat på kvalitativa intervjuer med fem skolkuratorer och visar att det är svårt att identifiera barn som har en vuxen person i hemmet som överkonsumerar eftersom det inte finns några specifika och lättidentifierade tecken som man kan känna igen hos barnen. Överkonsumtion i hemmet är ofta något som inte syns, och när det syns kan det ta sig uttryck hos barnen på många olika sätt. Barn är också lojala mot sina föräldrar och vill eller vågar inte avslöja en familjehemlighet. I skolkuratorns arbete med målgruppen är det viktigt att skapa relation och förtroende till både barn och föräldrar. I samtal med barnen jobbar skolkuratorerna för att avlasta barnet och hjälpa det att hitta strategier för att hantera sin situation. Av studien framkom också att samverkan med lärare och socialtjänst är en viktig del i kuratorns arbete med målgruppen. I diskussionskapitlet resonerar vi kring att skolan behöver en tydligare och mer övergripande plan för sitt förebyggande arbete för att på ett framgångsrikt sätt uppmärksamma, upptäcka och stödja de barn som har en vuxen person i hemmet som överkonsumerar. Vi lyfter också fram att det är lätt att fastna i stereotypa bilder av hur en familj där det förekommer överkonsumtion ser ut. För att undvika detta behöver skolkuratorer få tillfälle att jobba med egna attityder och föreställningar kring alkohol, droger och överkonsumtion. Det behöver också finnas kunskap om vilka konsekvenser alkohol och andra droger kan ha för barn och föräldraskap. Vi tar också upp att det i kontakten mellan skolkurator och barn sker en dubbel riskbedömning där skolkuratorn gör en riskbedömning av barnets situation och barnet gör en bedömning av vad det innebär att anförtro sig till skolkuratorn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)